Gepost door: Willem MigomVrijdag 12 Februari 2016 - 23:01
Fleshgod Apocalypse - King
Nuclear Blast, 2016

De Italianen van Fleshgod Apocalypse leken na de release van Agony even God’s gift to metal. Labyrinth uit 2013 werd echter niet door iedereen met lof onthaald. De band was voor sommigen ten onder gegaan aan de eigen verpletterende stijl, waarbij een compromisloze productie alle nuance uit de plaat haalde. Voor de vierde langspeler King nam Fleshgod Apocalypse wat meer tijd, wat resulteerde in een volwassen en compleet album, dat deze band in mijn ogen promoveert van superbelofte naar vaste waarde.

King is een conceptalbum pur sang, het vertelt het verhaal van een koninkrijk in verval waar de koning (volgens zichzelf) de enige stabiele factor is. Ziekte en oorlog brengen het rijk uiteindelijk ten gronde. De thematiek past perfect bij de monumentale stijl die Fleshgod Apocalypse zich toe-eigent. Meer dan ooit ligt de nadruk op de orkestrale composities en dat ze heel wat van hun inspiratie halen bij klassieke filmcomponisten steken ze dan ook niet onder stoelen of banken. Om dit punt extra hard door te drukken mag je twee instrumentale nummers (Marche Royale en King) en één opera compositie (Paramour (Die Leidenschaft Bringt Leiden, Syphilis) verwachten.

Groot verschil met eerdere albums is dat Fleshgod Apocalypse het niet langer nodig vind om alles zo snel en zo verpletterend mogelijk te doen. Integendeel, heel wat nummers kunnen gecatalogiseerd worden als mid-tempo (Gravity om er maar eentje te noemen), maar worden voorzien van zulke dramatiek en bombast dat je de blastbeats zelfs niet gaat missen. De fans hoeven zich ook niet te veel zorgen te maken. De sound van deze Italianen blijft heel herkenbaar, zo blijkt al van bij In Aeternumen als het moet hakken ze er nog steeds met de botte bijl in.

King is een indrukwekkend staaltje bombastische metal geworden. Fleshgod Apocalyspe heeft de zwakke punten van Labyrinth niet alleen weggewerkt, ze hebben er een stevige schep bovenop gedaan met een volwassen concept. Dit album is zonder meer een complete prestatie en een referentiewerk in de carrière van deze heren. Kers op de taart is dat het concept nergens ten koste gaat van wat Fleshgod Apocalypse zo uniek maakt: beenharde deathmetal met een unieke orkestrale compositie. Hoedje af.

Tracklisting:  Fleshgod Apocalypse - King

1. Marche Royale
  2. In Aeternum