Gepost door: UsurperofthetyrantsDonderdag 16 Juni 2016 - 23:39
Nails - You Will Never Be One Of Us
Nuclear Blast, 2016

Het zou zomaar eens kunnen dat het hardste album van het jaar is gearriveerd. Nails komt binnenzeilen met het derde album, getiteld You Will Never Be One Of Us. Als je een minuut van de plaat luistert, dan geloof je die boodschap meteen, want het begrip geweld schiet tekort voor de langste plaat die de Amerikaanse grinders tot nu toe hebben uitgebracht. Er wordt in geklokt op een royale 21 minuten en 51 seconden, maar voor je nu denkt “Maar dat is toch hartstikke weinig?”, is het toch echt zaak om eerst eens te proberen het album uit te zitten. De zwartgeblakerde, doodse grind richt een even grote ravage aan als een kudde olifanten in de lokale peuterspeelzaal en daarmee bewijst Nails aan de top van het genre te staan.

Na een lading feedback die klinkt als nagels over een schoolbord en de herhalende boodschap dat wij nooit een van hen zullen zijn, trapt Nails van leer zonder er verder doekjes om te winden. De alles verschroeiende grind, waarbij het ook klinkklaar is dat de productie van Kurt Ballou weer uitstekend is, hamert ieder greintje hoop dat we er ooit bij zullen horen de grond in. Er wordt gedurende de eerste minuten van het album vastgehouden aan de grind-traditie dat individuele nummers de twee minuten niet zullen ontstijgen, met een strakke (dat kan ook niet anders) afwisseling in de dynamiek, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor de drums. Met het gestaag marcheren van Violence Is Forever wordt hier verandering in gebracht, zonder ook maar een moment aan kracht in te boeten.

Toch betekent dit ongebreidelde geweld niet dat er geen ruimte is voor subtiliteit of aandacht voor details. Er zijn zeer duidelijke invloeden te horen, die boven het labeltje ‘grind’ of ‘powerviolence’ uitstijgen en het album een direct opvallende variatie meegeven. Neem Life Is A Death Sentence, waar Nails op de Scum-tour gaat, met pakkende Celtic Frost-invloeden tussen het tomeloze geweld. Ook Morbid Angel wordt aangehaald op Into Quietus, waarbij ik even de waan heb dat ik naar een grindversie van Where The Slime Live aan het luisteren ben.

Het loodzware geluid blijkt een perfect huwelijk te zijn met de agressie en snelheid waarmee de band speelt, want het gevoel dat de eerdergenoemde kudde olifanten nadert, is onvermijdelijk. Een belangrijk aspect van dit huwelijk is uiteraard de atmosfeer en de band neemt zowaar gas terug om die de ruimte te geven om zich te ontwikkelen. Met enige regelmaat zijn er tragere riffs te vinden, zoals in het eerdergenoemde Violence Is Forever, en de atmosfeer bereikt een climax met de acht(!) minuten durende afsluiter They Come Crawling Back, waar de luisteraar nog even genadeloos met bruut gehak te lijf wordt gegaan.

Het is mogelijk om nog veel meer woorden vuil te maken aan het omschrijven van een album dat eigenlijk per direct geluisterd moet worden (het vraagt een ruime twintig minuten van je tijd en iets beters heb je toch niet te doen, dus kom op). Daarom ga ik dit zo kort mogelijk proberen af te ronden. Luisteren als je te porren bent voor grind, powerviolence, crust, black metal, death metal, olifanten of simpelweg bruut geweld. Jaarlijstmateriaal? Zeker weten.

Tracklisting:  Nails - You Will Never Be One Of Us

1. You Will Never Be One Of Us
  2. Friend To All