Gepost door: Kris HadermannDinsdag 28 Juni 2016 - 16:25
Altarage - Nihl
Sentient Ruin, 2016

Een aurale annihilatie, verwarring zaaiende schaduwen, sonisch geweld dat je hersenen laat verderven. Het kan tellen als aankondiging voor deze mensen uit Bilbao, die naar verluid als kluizenaars leven om dit soort geesttormenterende muziek te creëren. Ze dragen zwarte kappen met zwarte sluiers en hoewel we er altijd een persoonlijke uitdaging van maken om dit soort anonieme bands te ontmaskeren, is ons dat op heden nog niet gelukt. Vermoedens hebben we wel, maar laat het ons bij de feiten houden.

De Basken sturen hier een verpletterende geluidsgolf door het deathmetallandschap. Een aardbeving. Het buskruit dat ze daarvoor gebruiken is hun unieke, aardediepe sound, die steenkool smelt en zwaartekrachtsgolven omdraait. Er zit een verzengende galm op de totaalsound, waardoor elke volgende maat de geluidsgolf van de vorige maat meeneemt. Het schept een soort ondoordringbare, ruwe dikte. Daar spelen ze pekzwarte akkoordenvergroeiingen mee, met diepgetunede dissonantie. Zowel als dynamische groovende rampkoers (Graehence), als niets ontziende denderrampage (Vortex Pyramid) lijkt het alsof de nachthemel in de aardkorst probeert te zakken. Zo ontluisterend en overrompelend werkt die monstrueuze sound.

Minder geslaagd – je zou zelfs bijna zeggen overbodig – is de schuursponsachtige grunt, die sporadische noodkreten slaakt. Die staat ver achterin de mix en zit zelden of nooit in de flow van de maansverduisterende geluidsmassa. Klein werkpuntje dus, voor wat verder een indrukwekkende intrede is van een band die de deathmetalfysica op haar grondvesten kan laten daveren. Twee zaken kunnen dat voorkomen: een tweede album dat de verwachtingen niet inlost of interne heibel, bijvoorbeeld doordat de ene per ongeluk een rochel opkuiste met de zwarte sluier van de andere.

Altarage-Nihl Tracklist
  1. Drevicet
  2. Womborous