Gepost door: Bart Al FoetZaterdag 20 Augustus 2016 - 21:29
Inquisition - Bloodshed Across the Empyrean Altar Beyond the Celestial Zenith
Season of Mist, 2016

De langste titel tot op heden van Inquisition. Hoezee! Hun zevende. De vorige plaat (Obscure Verses for the Multiverse) belandde hoog in mijn eindlijst, en toen las ik ergens op het forum een commentaar van een user die postte dat "Inquisition ieder jaar zowat hetzelfde plaatje uitbracht". Bijzonder jammer, want dat klopt niet. Ze brengen die namelijk slechts gemiddeld om de drie jaar uit. Lag het aan mij, dan was het inderdaad jaarlijks. En dat het telkens hetzelfde zou zijn? So be it. En dan.

Inquisition speelt de black die Immortal al twintig jaar vertikt te spelen, en dat zeg ik niet omwille van de gelijkenissen qua stembandgeluid. De riffs zijn verbluffend kil en catchy, pure ijsbrand! De drums zijn kletterend zonder franjes of kunstmatige bombast. Geen epic wannabe toestanden, gewoon volgens Satan. Hypnotiserend in de instrumentale stukken, soms dodelijk efficiënt en eenvoudig tijdens de strofen (waarin Dagon heel helder en ongeforceerd gemixed werd). Je krijgt ook geen moment adem, alles wordt strak na elkaar afgeramd. Het wordt bijna afstompend overdonderend. Omstaanders worden er moedeloos van. Blackmetalliefhebbers worden er lyrisch van.

Hoogtepunten zijn er overdreven veel. De eerste solo's en de laatste seconden van Wings of Anu (Of Anu ... Of Anu) bijvoorbeeld. Of de sublieme riffs van het bijna volledig instrumentale titelnummer Bloodshed Across the Empyrean Altar Beyond the Celestial Zenith, From Chaos They Came en A Magnificent Crypt of Stars, die je nadien nog urenlang zit na te neuriën ... Zelfs de midtempo nummers (The Flames of Infinite Blackness Before Creation) bevatten melodieën van ongekende schoonheid. Het is gewoon oerdegelijke black metal zonder kelken of rituelen. Inquisition heerscht!

Tracklisting:Inquisition - Obscure Verses For The Multiverse

1. Intro: The Force Before Darkness
  2. From Chaos They Came